|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری نشست شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زرینه رود در شهرستان میاندوآب

اولین نشست شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زرینه رود در شهرستان میاندوآب با حضور مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، مدیر اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه، فرمانداران شهرستانهای میاندوآب، شاهین دژ، بناب و ملکان و جمعی از نمایندگان ادارات و مدیران حوزه آب و کشاورزی در استان های آذربایجان غربی و شرقی در محل فرمانداری شهرستان میاندوآب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ، در این نشست مهندس دانشجو مدیر عامل این شرکت با اشاره به عزم جدی دولت تدبیر وامید برای احیای دریاچه ارومیه گفت: با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی مصوبات عدیده این ستاد در بین دستگاههای اجرایی سه حوزه آذربایجان غربی وشرقی وکردستان توزیع و جهت اجرا ابلاغ گردید.

دانشجو با اشاره به اینکه بیشترین آب ورودی به دریاچه ارومیه از حوضه آذربایجان غربی و از رودخانه های زرینه رود وسیمینه رود،گدارچای و دیگر رودخانه ها تامین می شود بیشترین بار مسئولیت را بر دوش مردم صبور منطقه و هماهنگی کامل بین مسئلولین سیاسی واجرایی این استان دانست و وجود این عزم و اراده جدی برای احیای دریاچه  ارومیه را بی سابقه و مثال زدنی ذکر کرد .

وی تشکیل کمیته برنامه ریزی و مدیریت منابع و مصارف آب در شهرستان میاندوآب را از جمله اقدامات مهم در این راستا دانست که هدف آن ایجاد هماهنگی بین تمام دستگاههای درگیر با موضوع دریاچه  و نتیجه آن تامین نیازهای آبی منطقه در حد مطلوب و در عین حال پایین آمدن مصارف آب می باشد .

وی در ادامه با اشاره به بارشهای خوب امسال این اتفاق را از عنایات ویژه خداوند بر مردم این منطقه را همزمان با این اقدامات دانست و افزود:حاصل این بارش ها پرآب شدن رودخانه ها ، جاری شدن سیلاب ها و ذخایر خوب برف در منطقه ، سرریز شدن بخش عمده ای از سدها ورهاسازی بیش از 700 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه بود بطوریکه امروزدر تراز 97/1270 شاهد افزایش 27 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال قبل  و همچنین افزایش 89 سانتی متری آن از ابتدای سال آبی جاری تا کنون هستیم و سطح دریاچه نیز بیش از 50 درصد تحت پوشش آب قرار گرفته است.

دانشجو با بیان اینکه میانگین بارشهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 328 میلی متر بوده است افزود این میزان بارشها نسبت به مشابه سال گذشته 18 میلی متر افزایش نشان می دهد و مخازن سدهای استان نیزعلی رغم رها سازی 700 میلیون متر مکعب از افزایش 8 درصدی نسبت به سال قبل برخورداربوده و هم اکنون حجم ذخایر آنها 1560 میلیون متر مکعب می باشد.

 مهندس دانشجو در ادامه به اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت و لایروبی بیش از90 کیلومتر از رودخانه های مشرف به دریاچه ارومیه ، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و انتقال آب در طول 5/12 کیلومتر در داخل پیکره دریاچه و لایروبی 290 کیلومتر از انهار مشرف به رودخانه های اصلی در حوضه دریاچه را ازجمله این اقدامات مهم برشمرد.

وی همچنین جلوگیری از حفاری های غیر مجاز ، انسداد چاههای غیر مجاز ، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از رودخانه ها و انهار و همچنین برق دار کردن چاه ها ،خرید ونصب کنتورهای هوشمند آب و برق ،ایجاد 80  اکیپ گشت و بازرسی در سطح استان را از جمله اقدامات مهم این شرکت در راستای طرح تعادل بخشی در این حوضه ذکر کرد.

دانشجو در ادامه با اشاره به اهمیت هماهنگی در بین دستگاههای اجرایی برای اجرای مصوبات افزود:عدم وجود هماهنگی و یکپارچگی در بین ارگانها و عدم سیاست یکپارچه باعث افت نتیجه مطلوب و موجب سردرگمی و تزلزل مردم و ذینفعان خواهد شد.

وی گفت گام اول دراین جلسات، هماهنگی ها و یکسان سازی تفکرات در مورد بهره برداری از منابع و بهینه کردن مصارف آن است واتخاذ بهترین سیاست گذاری ها برای منابع نیاز امروز ماست ودر این راستا فرمانداری ها می توانند نقش بسیار کلیدی در راستای هماهنگ کردن و اجرای سیاست های مصوب را داشته باشند .

وی در پایان با بیان اینکه ما برای خدمت به مردم در اینجا حضور داریم و باید به آنها پاسخ درست و مناسبی بدهیم گفت: .مردم سیاست درست و واحد را از ما میخواهند و امیدواریم که این شورا در مجموعه استان آذر بایجان غربی و با مشارکت آذربایجان شرقی و کردستان بتواند که با اتخاذ سیاستهای واحد وبا نگرش خدمت به مردم به طرف مصرف بهینه ، بهره برداری مناسب و افزایش راندمان ها وهماهنگی در اقدامات نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

 در ادامه مهندس سید مرتضی موسوی مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری مستمراین نشست گفت: حوضه زرینه رود نقش بسزایی را در تامین آب دریاچه ارومیه برعهده دارد و در این راستا هماهنگی و جلب مشارکت همگانی در راستای احیای دریاچه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به مولفه های معیشت، درآمد و زیست محیطی در اقتصاد آب افزود: حفظ تعادل  بین این سه مولفه از اهمیت بسزایی برخوردار است و آسیب دیدگی هریک از این مولفه ها دیگر اضلاع این مثلث را نیز در بر میگیرد؛ به طوری که اگر نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه به هم بخورد آوارگان زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت و همینطور اگر به اقتصاد و معیشت کشاورزان منطقه توجه کافی نشود تبعات اجتماعی جبران ناپذیر به وجود خواهد آمد.

مهندس موسوی هدف اصلی  از برگزاری این نشست را رسیدن به رویکرد مشترک جهت ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و تامین حق آبه دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: در راستای احیای دریاچه قصد براین است که با مدیریت مصرف حقوق حق آبه بران تامین شده و با اصلاح الگوی مصرف بدون آسیب به جوامع محلی و با صرفه جویی هشت درصدی در سال حق آبه دریاچه تامین شود.

وی نقش فرمانداران علی الخصوص فرماندار شهرستان میاندوآب را در رسیدن به تعامل مثبت با کشاورزان مهم ارزیابی کرد و افزود: فرمانداران شهرستانهای حوضه آبریز دریاچه نقش مهمی را در جهت کاهش اصولی مصارف کشاورزی ایفا میکنند و در این میان فرماندار شهرستان میاندوآب به عنوان مرکز ثقل حوزه که 43 درصد آب حوزه دریاچه در این منطقه واقع شده وبیشترین مصارف را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده میتواند در زمینه حل موضوعات آب این شهرستان نقش کلیدی اجرا کند.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه ضمن اشاره به برخی از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله انجام رهاسازی از سدهای استان  و توقف کلیه پروژه های سدهای مطالعاتی و اجرایی استانهای حوزه دریاچه افزود مردم و مسئولین منطقه به ویژه فرمانداران و روسای ادارات میتوانند با ارائه ایده های سازنده خود به این ستاد در جهت برداشتن گامهای مثبت کمک نمایند.

وی ضمن تقدیر از مهندس دانشجو به جهت درایت و مدیریت ایشان و ایجاد تحولات چشمگیر و هماهنگی و انسجام در بخش آب استان، مدیریت صحیح را در این منطقه و در جهت تلفیق علم و عمل مهم دانست و خواستار همکاری های مطلوب روسای ادارات جهاد کشاورزی، امور آب و محیط زیست در سطح شهرستانها و در راستای پیشبرد اهداف ستاد احیای دریاچه ارومیه شد.

در ادامه ناصر امیری فرماندار شهرستان میاندوآب ضمن اشاره به فعالیتهای خوبی که در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است، گفت: بحث دریاچه ارومیه بحثی فنی و تخصصی است که متاسفانه حاشیه پردازیهای بسیاری را نیز در پی داشت که انتظار میرود مسولین در این خصوص روشنگری های کافی نمایند.

وی ضمن ابراز خرسندی از شرایط فعلی دریاچه و تقدیر از تلاشهای ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در ستاد احیا کار کارشناسی انجام می شود و از آنجایی که شهرستان میاندوآب اراضی باغی بسیاری دارد انتظار آن میرود که این ستاد تدابیر مناسبی جهت تجهیز باغات این شهرستان به سیستمهای آبیاری نوین بیاندیشد.

این گزارش می افزاید: در این نشست همچنین فرمانداران شهرستانهای ملکان، بناب و شاهین دژ و همچنین نمایندگانی از دستگاههای اجرایی در حوزه آب و کشاورزی و مدیریت بحران در استان های آذربایجان غربی و شرقی گزارشاتی را از روند اجرایی و نتایج مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه و مسائل و مشکلات مربوطه در حوزه عملیاتی خود را مطرح کردند.

کد خبر: 670
  تاریخ خبر : 1395/02/01
 دبیر خبر
 1199
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 494
  • بازدید دیروز : 3,784
  • کل بازدید : 7,109,085
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/17 14:22:44
  • شناسه IP شما : 3.144.86.134

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044