|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وزیر نیرو: سدها و سامانه های کنترل سیلاب آسیب های ناشی از سیل را در آذربایجان غربی به حداقل رساند

مهندس چیت چیان وزیر نیرو که به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری به مناطق سیل زده آذربایجان غربی اعزام شده بود شامگاه دیروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: در جلسه هیات دولت گزارشی از خسارات و آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان های آذربایجان غربی و شرقی ارائه و تصمیمات لازم برای جبران خسارت ها اتخاذ خواهد شد.

وی به علت عمده وقوع سیلاب در استان اشاره کرد و گفت: علت عمده این سیلاب که متاسفانه خساراتی را نیز بدنبال داشته، گرمای هوا، بارش باران و ذوب شدن برف ها بود؛ البته در برخی موارد که سد و سامانه های کنترل سیلاب را داشتیم آسیب ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.

مهندس چیت چیان اضافه کرد: دستگاهها آمادگی لازم را برای مدیریت بحران و امداد و نجات دارند اما رعایت مسائل ساخت و ساز متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در مناطقی که تاسیسات و منازل در بستر و حریم رودخانه قرارگرفته اند آسیب ها افزایش یافته و مردم دچار مشکل شده اند.

وی با تقدیر از عملکرد مردم و دستگاههای اجرایی و خدمات رسان استان در کنترل و مدیریت حادثه نیز گفت: آمادگی و هشدارهای قبل از سیلاب، همکاری مردم و حضور مستقیم استاندار در صحنه باعث شد، روند کمک رسانی به آسیب دیدگان با شتاب بیشتری انجام شود.

در ادامه مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی ضمن بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده در استان گفت: از همه مناطق آسیب دیده بازدید داشته ایم و هماهنگی و اقدامات لازم برای تامین نیازها و رفع مشکلات مردم انجام شده است و تمام توان خود را برای کمک رسانی به سیل زدگان معطوف کرده ایم.

وی با بیان اینکه، بحران ایجاد شده در 48ساعت گذشته کاملا کنترل شده است نیز افزود: دستگاههای اجرایی و خدمات رسان با تمام توان در حال خدمت رسانی به مردم آسیب دیده هستند و خوشبختانه خود مردم نیز برای رفع این بحران همکاری بسیار خوبی را ازخود نشان داده اند.

کهوریان معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه از تشکیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان های مواجه با حادثه سیلاب خبر داد و گفت: در ارومیه، اشنویه، نقده و پیرانشهر جلسات مدیریت بحران با حضور فرمانداران تشکیل و تصمیمات لازم برای رسیدگی به وضعیت مناطق سیل زده اتخاذ شده است.

 درادامه جلسه، مهندس کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارشی کامل و جامع از اقدامات انجام شده توسط این شرکت قبل و بعد از وقوع سیلاب در سطح استان گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده در ابتدای سال این شرکت ضمن بررسی محل های حادثه خیز و اقداماتی از قبیل کنترل انسداد ورودی تمامی انهار منشعب از رودخانه های استان و اطلاع رسانی های مناسب از طریق چاپ بنر و اطلاعیه و صدور آگهی های مختلف در روزنامه ها و صدا و سیما و نیز آماده سازی ماشین آلات و برگزاری جلسات کارگروه مدیریت سیلاب، خسارات ناشی از وقوع سیلاب روزهای گذشته را به حداقل رساند.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی و طغیانی رودخانه های آذربایجان غربی در 2 روز گذشته افزود: نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه رود جزو رودخانه های مهم جاری در استان است که در 48 ساعت گذشته وضعیت سیلابی داشته اند که خوشبختانه هم اکنون بسیاری از رودخانه ها در حال فروکش است و انتظار می رود تا 2 روز آینده شرایط به حالت عادی بازگردد.

مهندس دانشجو وجود 12 سد در استان را یادآوری کرد و گفت: بیشترین حجم آب ورودی از آغاز بارش های هفته جاری مربوط به سد بوکان بود که ورودی آب به این سد طی روزهای گذشته  680 متر مکعب در ثانیه بوده و روند افزایش ارتفاع آب در پشت این سد موجب شد تا حجم مخزن آن به 724 میلیون متر مکعب برسد.

وی گفت: با توجه به حجم بارندگی های بهاره پیش بینی می شود که شرایط ذخایر آبی استان در پشت سدها روند رو به بهبودی را طی کند.

 

مهندس دانشجو در ادامه گزارشی از وضعیت بارندگی استان ارائه نمود و افزود: در کل سال آبی در استان و در حوزه دریاچه ارومیه، 241 میلمیتر بارش ثبت شده که 20 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و 9 درصد نسبت به دراز مدت مشابه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی های آذربایجان غربی امسال 249 میلیمتر بود، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که 319 میلیمتر بوده 22 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارندگی های ماه جاری در استان که 63 میلیمتر به ثبت رسیده است، اضافه کرد: میزان بارندگی های این ماه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 67 میلیمتر، در حوضه آبریز زاب 115 میلیمتر و در حوضه آبریز ارس 42 میلیمتر بود.

 

کد خبر: 819
  تاریخ خبر : 1396/01/27
 دبیر خبر
 1197
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 10,149
  • بازدید دیروز : 8,537
  • کل بازدید : 7,097,255
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/13 10:09:02
  • شناسه IP شما : 3.19.27.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044