|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

آغاز به کار سی و یکمین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور در ارومیه

سی و یکمین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور با حضور استاندار آذربایجان غربی، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و معاونین و مدیران کل این شرکت و مدیران عامل آبهای منطقه ای سراسر کشور در ارومیه آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این مراسم مهندس حاج رسولیها مشاور وزیر و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن اشاره به اهداف گردهمایی مدیران عامل بخش آب سراسر کشورافزود: این گردهمایی هر سه ماه یک بار تکرار می شود و در این جلسات محورهایی در خصوص مباحث آبی و استراتژی های مربوط به بخش آب کشوربه کارشناسی گذاشته شده و در راستای توسعه فعالیت های شرکت های آب منطقه ای بسیار اثر گذار می باشد.

وی در ادامه گفت: 150 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح های نیمه تمام حوزه آب کشور نیاز است و با توجه به حجم بالای پروژه های نیمه کاره و اعتبارات تخصیصی نزدیک به چهار هزار میلیارد تومانی، تا سه دهه آینده امکان طراحی پروژه جدید را نداریم و مهمترین اقدامی که دراین برهه می توان انجام داد، اجرای اولویت بندی مناسب برای طرح های اجرایی و اختصاص اعتبار برای اتمام این پروژه ها بر اساس اولویت هاست.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، از سال 90 تاکنون هیچ طرح جدیدی را به لایحه دولت اضافه نکرده ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اختصاص حدود هشت میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به بخش آب کشور اظهار کرد: در چند سال اخیر روی این طرح کار می شد که با تدبیر رییس جمهوری دکتر حسن روحانی این امر محقق شد.

حاج رسولی ها در پیش بودن اجرای برنامه ششم توسعه را یادآوری کرد و افزود: بخش آب یکی از محورهای در نظر گرفته شده برای این برنامه است که در راستای تدوین موارد مختلف در این حوزه، کارگروههای متعددی در نظر گرفته شده است.

در این نشست همچنین مهندس کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز با ارائه گزارشی از وضعیت آب استان گفت: این استان شامل سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب می باشد که سهم هرکدام به ترتیب 28 درصد، 65 درصد و هفت درصد است.

وی افزود: در سال آبی گذشته که در پایان شهریور ماه به پایان رسید، به صورت میانگین 398.9 میلی متر در آذربایجان غربی بارش داشتیم که سهم حوضه دریاچه ارومیه 386.4 میلیمتر بود.

وی اضافه کرد: این میزان بارش در آذربایجان غربی 98.6 میلیمتر و در حوضه دریاچه ارومیه 99.7 میلیمتر بیشتر از سال آبی پیش از آن بود.

وی اظهار کرد: میزان بارش اتفاق افتاده در سال آبی 93-94 در مقایسه با متوسط طولانی مدت نیز حدود 30 میلیمتر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و حدود 45 میلیمتر در کل استان بیشتر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون 12 سد در این استان در دست بهره برداری است که میزان آب قابل تنظیم آنها دو میلیارد و 71 میلیون متر مکعب است.

مهندس دانشجو به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز پرداخت و گفت: تراز آبی این دریاچه در حال حاضر 1270.04 متر است که 20 سانتیمتر نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همچنین به تشریح اقدامات گسترده این شرکت در زمینه طرحهای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت.

در ادامه مهندس قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود منابع آبی کشور گفت: طرح ها و پروژه هایی که برای احیای دریاچه ارومیه در حال اجرا می باشد خود فرصت مهمی برای کمبود منابع آبی کشور است.

وی با بیان لزوم همکاری دستگاه‌های مسئول در اجرای صحیح مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: جلوگیری از برداشت غیر مجاز و فرهنگ سازی در زمینه‌هایی چون تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب از ضرورت‌های این مسیر است.

سعادت با اشاره به طرح ها و اقدامات در حال انجام برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خوشبختانه مردم استان در طول یکسالی که از اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه می گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک نموده و در راستای اجرای برنامه های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: در همین خصوص، در هفته دولت امسال، با مشارکت جمعی از باغداران، 1357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد که این امر نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه های احیای دریاچه ارومیه است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود تغییر رژیم اشتغال استان را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: همچنین در صدد هستیم رژیم اشتغال مردم استان را از کشاورزی سنتی به بخش های صنعتی، معدنی، تجارت خارجی و گردشگری تغییر دهیم چرا که کشاورزی سنتی، دیگر پاسخگوی نیازهای مردم در بحث درآمد و تولید نیست و لازم است این موضوع مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد.

سعادت با بیان اینکه، کشاورزی سنتی ارزش افزوده پایینی دارد و جوابگوی معیشت و اشتغال مردم نیست، افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه، اعتبارات خوبی را برای تغییر معیشت و رژیم اشتغال مردم استان از کشاورزی سنتی به سایر بخش‌ها پیش بینی کرده است که لازم است با مدیریت و برنامه ریزی های لازم بتوانیم به این مهم دست یابیم.

وی تاکید کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه اگرچه تهدیدی برای ما به شمار می رود اما باید از آن بعنوان یک فرصت نیز در جهت تغییر رژیم اشتغال و تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن در استان استفاده کنیم چرا که منابع آبی به هیچ وجه پاسخگوی مصرف بالای آب در روش سنتی کشاورزی نیست

در این نشست همچنین مهندس میبدی مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری آب و آبفای وزارت نیرو ضمن تشریح دستورالعمل های هشتگانه طرح احیاء ، پروژه هایی را که در راستای این دستورالعمل ها طراحی شده است بیان و راهکارهای مناسب را در این خصوص ارائه نمود .

در ادامه خانم مهندس غزال جعفری مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران سخنرانی با عنوان ضرورت بکارگیری فن آوری های نوین در مدیریت رودخانه و سواحل انجام داد و سپس مهندس مصطفوی مجری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش عملکرد طرح احیاء و تعادل بخش این شرکت را ارائه کرد .

در پایان اولین روز این گردهمایی مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیران عامل شرکتهای آب منطقه ای کشور در خصوص آخرین وضعیت آبی استان های خود و اقدامات انجام شده گزارش ارائه دادند.

در حاشیه این گردهمایی حاضرین از نمایشگاهی که با حضور شرکتهای مرتبط با بخش آب برگزار شده بود بازدید نمودند.

این گزارش می افزاید: سی امین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور طی روزهای 22 و 23 مهرماه به مدت دو روز در ارومیه برگزار میشود .

کد خبر: 533
  تاریخ خبر : 1394/07/25
 دبیر خبر
 1302
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 1,051
  • بازدید دیروز : 4,176
  • کل بازدید : 7,068,188
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/13 10:09:02
  • شناسه IP شما : 3.134.81.206

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044