|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور اساتید دانشگاهی و محققین حوزه آب استان

چالشهای منابع آب استان آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفت

در نشستی با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ، رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی و معاونین و مدیران حوزه تحقیقات شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ، چالشهای منابع آب با تمرکز بر اولویتهای پژوهشی و نقشه راه پنج ساله جهت هموار نمودن مشکلات پیش روی صنعت آب استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این نشست مهندس بابک نیک‌نیا معاون برنامه ریزی و جانشین رئیس کمیته تحقیقات و فناوری شرکت گفت: چالشهای آب استان بسیار فراتر از آنچه دیده میشود بوده و اگر تصمیمات جدی در این خصوص گرفته نشود شاهد تبعات منفی با دورنمای ناخوش‌آیندی خواهیم بود.

وی افزود در این راستا لازم است با تکیه بر تحقیقات کاربردی و کمک محققین این حوزه نقشه راه مناسبی در جهت کمتر نمودن تنشها و هموار نمودن بخشی از مسیر گام برداریم.

نیک نیا ادامه داد: شرکت آب منطقه ای حداکثر توان خود را برای احصای چالشهای بخش آب و تحقیقات کاربردی بکار گرفته تا علیرغم منابع مالی محدود این حوزه بتوانیم بیشترین نتیجه را گرفته و به اهداف پیش بینی شده در راستای حل مشکلات آب استان نزدیک تر شویم.

در ادامه دکتر محمد اشرفی معاون حفاظت و بهره برداری و عضو کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای استان طی سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت بیش از پیش منابع آب در استان آذربایجان غربی گفت: بحث احیای دریاچه ارومیه بعنوان مهمترین موضوع بخش آب استان از سال ۹۳ تا کنون مطرح می باشد و تلاشهای بسیاری در جهت احیای این دریاچه نیز بکار گرفته شده است که متاسفانه با توجه به تغییرات اقلیمی و افت آب های زیر زمینی عملا شاهد عدم موفقیت بخش عظیمی از این طرح ها وعدم احیای این دریاچه هستیم بطوری که تراز امروز دریاچه به تراز سال ۱۳۹۴ رسیده است که همین امر لزوم بازنگری و آسیب شناسی عدم موفقیت طرح های احیای دریاچه ارومیه را دوچندان میکند.

وی افزود: توسعه کشاورزی در مناطق شیبدار و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی از دیم به آبی آسیبهای جدی را بر منابع آبی زیرزمینی زده و موجب وخامت هرچه بیشتر وضعیت دریاچه ارومیه نیز میشود.

اشرفی بیان داشت: در برخی از مناطق حتی طرح های آبیاری نوین نیز پاسخگو نبوده و کشاورزان منطقه بناچار اقدام به حفر چاه های غیرمجاز می نمایند، بطوری که امروز سرعت حفر این چاه ها از مسلوب المنفعه نمودن آنها سبقت گرفته است.

دکتر اشرفی ابراز امیدواری نمود با پتانسیل های موجود در دانشگاه بتوان راهکارهایی برای مجموعه مشکلات موجود در بحث آب و در بخشهای شرب،صنعت و کشاورزی و در بحث کمی و کیفی آب ارائه داد و از این چالشها عبور نمود.

در این نشست همچنین دکتر مهرنگ دوستی رضایی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب و عضو کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان گزارشی از افت منابع آب زیر زمینی در سطح استان ارائه نمود و افزود: شرایط موجود در بخش آبهای زیرزمینی شرایطی بسیار نامطلوب بوده ودر برخی مناطق استان شاهد افت شدید آبخوان و تبعات آن همچون فرونشست زمین بوده که این شرایط لزوم بازنگری و اصلاح برنامه ریزی منابع آب را دوچندان نموده است.

وی افزود در حال حاضر منابع آب داخل استان قابل اعتماد نیست و منابع آبی ورودی از کشورها و استانهای همجوار نیز دچار تنش جدی شده است و از سویی دریاچه ارومیه بخش قابل توجهی از آب خالص استان را مورد مصرف قرار میدهد که همه اینها نیاز به تغییر و اصلاح روشهای مصرف آب را دوچندان نموده است.

دکتر دوستی رضایی بر همکاری و همراهی سایر بخش ها علی الخصوص بخش کشاورزی استان تاکید نمود و گفت اجرای درست و متناسب شیوه های نوین آبیاری میتواند کمک شایانی بر کاهش مصرف منابع آب داشته باشد.

در ادامه این نشست معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه و دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مطرح شده پرداختند و مقرر شد با بر اساس تفاهم نامه موجود فی مابین دانشگاه ارومیه و شرکت آب منطقه ای استان همکاری های تحقیقاتی لازم برای رسیدن به نتایج مطلوب در کمترین زمان و با بهره وری بالا در مدیریت مصرف آب انجام پذیرد.

 

کد خبر: 1398
  تاریخ خبر : 1401/08/05
 دبیر خبر
 497
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 1,930
  • بازدید دیروز : 4,813
  • کل بازدید : 6,926,417
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/07 13:37:27
  • شناسه IP شما : 52.55.19.189

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044