|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کشت ۷۰ هزار هکتاری چغندرقند پرآب بر در آذربایجان غربی توجیه ندارد

استاندار آذربایجان غربی در دیدار روسای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه ارس با وی گفت: متاسفانه در این استان کشت های آب بر نظیر چغندرقند صورت می گیرد و بیش از ۷۰ هزار هکتار به این امر اختصاص یافته که با وجود مصرف بسیار بالا و خروج بخش زیادی از این محصول از استان، اصلا مقرون به صرفه نیست.

محمدصادق معتمدیان افزود: باید به سمت کشت محصولات کم آب بر حرکت کنیم و در این راستا، باید طرح های مختلفی ارائه شود.

وی با اشاره به لزوم توجه به طرح های توسعه بخش کشاورزی با لحاظ کمبود آب و تغییر الگوی کشت اضافه کرد: در این راستا نهضت گلخانه ای ۲ هزار هکتاری باید در استان عملیاتی شود.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: آذربایجان غربی موقعیت بی سابقه ای در کشور برای صادرات دارد و باید از این ظرفیت برای تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای با توان صادراتی بالا استفاده کرد.

معتمدیان فعال شدن کارگروه سازگاری با شرایط کم آبی در آذربایجان غربی را برای دریافت نظرات مختلف در خصوص کاهش مصرف آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه این کارگروه اجماع سازی بین دستگاه های مختلف در این بخش مهم است که باید از آن به صورت بهینه استفاده کرد.

وی، کمبود آب را یکی از مهمترین چالش های آذربایجان غربی برشمرد و افزود: با این وجود، برنامه ریزی خاصی برای برطرف شدن این چالش در استان صورت نگرفته و اقدامات انجام شده نیز نتوانسته نتایج قابل قبولی داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی، توجه به آبخیزداری را یکی از راهکارهای مهم استفاده از ظرفیت های آبی در حوضه های مختلف دانست و اضافه کرد: بندهای کوچک آبخیزداری می توانند در مهار سیلاب، ذخیره آب بسیار موثر بوده و علاوه بر آن هزینه بسیار کمی نیز برای اجرای آن نیاز است.

** ۲ میلیارد مترمکعب آب حوضه دریاچه ارومیه صرف سیب شده است

رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به سیب در استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از محصولات پرآب بر، گفت: امسال ۲ میلیارد مترمکعب آب در این حوضه صرف تولید سیب در این حوضه شده که این آمار، حائز اهمیت بسیار زیاد است.

مسعود باقرزاده افزود: برای تولید هرکیلو سیب، باید ۱۵۰ لیتر آب مصرف شود که مصرف بسیار زیادی به شمار می رود واین حوضه را می توان بزرگترین صادرکننده آب مجازی در استان های مختلف کشور عنوان کرد.

رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه چغندرقند هم یکی از محصولات پرآب بر است که در این حوضه به صورت وسیعی کشت می شود، ادامه داد: با وجود اینکه جلوی خروج این محصول از استان به مقصد کارخانه های استان های دیگر را گرفته ایم، یکی از کارخانه ها در آذربایجان غربی اقدام به راه اندازی واحد تولیدی کرده و از آب مجازی تولیدی استان استفاده می کند.

باقرزاده با اشاره به اینکه حفظ حداقل آب در طبیعت، جزء خط قرمزهای ماست، بیان کرد: میزان تولید منابع آب تجدیدپذیر در حوضه دریاچه ارومیه طی سال های اخیر کاهش یافته و مصرف آب نیز به شدت با افزایش مواجه شده که همین امر، موجب کاهش ذخایر و منابع آبی شده است.

وی اظهار کرد: در حالی که طی سال ۱۳۷۷ میزان تجدیدپذیر قابل استفاده در حوضه دریاچه ارومیه، ۸.۸ میلیارد مترمکعب بود، این رقم در سال ۱۳۹۲ به حدود ۷.۷ میلیارد مترمکعب رسیده و طبق برآوردها در حال حاضر زیر ۶ میلیارد مترمکعب است.

وی گفت: این در حالی است که میزان مصرف نیز در حال حاضر با میزان تولید آب برابری می کند.

رییس حوضه آبریز رود ارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این حوضه مستعد سرمایه گذاری با محوریت آب است، افزود: دولت تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های آبی در این منطقه هزینه کرده است.

احمد قندهاری اضافه کرد: هر طرحی که امکان اجرا در این منطقه داشته و نیاز آبی نیز برای آن وجود داشته باشد، می تواند در حوضه ارس اجرایی شود.

وی بیان کرد: البته باید از همین الان به فکر مدیریت مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در این حوضه باشیم تا سرنوشت آن به حوضه های کم آب دیگر شبیه نشود.

در این نشست همچنین مهندس رهبردین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت در سال آبی گذشته با مشکل کم آبی و به تبع آن چالش هایی در بخش کشاورزی استان مواجه بودیم که با مدیریت منابع آبی توانستیم بخش عمده ای از این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: با مدیریت منابع آبی استان ودر راستای پیشرفت صنعت استان و حمایت از سرمایه گذار و با توجه به مصرف کم آب در این بخش، آماده تخصیص آب به بخش صنعت هستیم.

مهندس رهبردین ضمن تشکر از حمایتهای روسای حوضه ی دریاچه ارومیه و سد ارس به جهت مدیریت انجام شده در بخش آب این حوضه ها مبحث تامین آب در شهرستانهای دارای تنش آبی را حائز اهمیت برشمرد و خواستار حمایت استاندار محترم آذربایجان غربی در این خصوص شد.

 

کد خبر: 1331
  تاریخ خبر : 1400/09/18
 دبیر خبر
 989
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 3,362
  • بازدید دیروز : 4,965
  • کل بازدید : 7,010,154
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 12:27:35
  • شناسه IP شما : 3.138.118.250

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044