|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بارندگی‌ها در سطح آذربایجان‌غربی 23.1 درصد کاهش یافت/ تابستانی با تنش آبی پیش رو داریم

سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در سی و دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و دوازدهمین جلسه سازگاری با کم آبی استان که در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد ضمن تاکید بر تنش آبی استان خواستار همراهی ارگانها و مردم برای پشت سر گذاشتن شرایط موجود طی ماههای پیش رو شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی،مهندس مسعود طالبیان در این نشست که با حضور کلیه اعضا و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی برگزار شد با ارائه گزارشاتی از وضعیت بارشها در سطح استان، وضعیت دریاچه ارومیه و همچنین وضعیت سدهای استان به کاهش ورودی آب به مخزن سدها اشاره نمود و افزود: در برنامه عملکردی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری کاهش 72درصد ورودی به سدهای استان داشتیم و پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه این رقم به 61درصد برسد.

وی افزود آنچه از اهمیت ویژه ای برای تامین احجام ورودی به سدها میشود ذخیره برفی است که امسال با توجه به تغییرات کیفی بارش با کاهش 50 درصدی ذخایر برفی مواجه بودیم و همین موضوع موجب کاهش 16 درصدی آب ذخیره شده در مجموع سدهای استان شده و پیش بینی میشود با ادامه وضع موجود و کاهش بیش از 23 درصدی بارشها، تابستانی با تنش آبی پیش رو داشته باشیم.

مهندس طالبیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع رهاسازی آب پشت سدها به سوی دریاچه ارومیه که این روزها اهمیت ویژه در میان رسانه ها دارد و وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی را در معرض اتهام قرار داده است؛ افزود: تکلیف شرکت آب منطقه ای که طی سالهای 94-93 از سوی ستاد احیا بر عهده این شرکت قرار داده شد رهاسازی 3548 میلیون متر مکعب بود واین در حالی است که در سایه بارشهای خوب سالهای گذشته میزان رهاسازی های انجام شده چیزی حدود 6238 میلیون متر مکعب شد و متاسفانه کاهش رهاسازی های امسال ناشی از کم شدن چشمگیر بارندگی ها و تغیر کیفی نوع بارشها طی سال آبی جاری و به تبع آن  کاهش ذخایر برف آبی موجب شد شرکت آب منطقه ای متهم به خیانت گردد.

وی در ادامه بیان کرد: براساس آمارهای موجود میزان کمبود آب دریاچه ارومیه چیزی حدود 7/1 میلیارد متر مکعب است و با توجه به تکلیف شرکت آب منطقه ای برای سال آبی 1399-1400 قرار برای رهاسازی 642 میلیون متر مکعب آب از پشت سدهای حوضه دریاچه ارومیه بود، که در خوش بینانه ترین حالت و رهاسازی کل حجم تکلیفی دریاچه همچنان با کمبود 3/1 میلیارد متر مکعبی آب مواجه خواهد بود.

مهندس طالبیان در بخش پایانی سخنان خود خواستار همراهی مردم و نهادهای استانی جهت پشت سر گذاشتن تنش آبی ماههای پیش رو شد و افزود: این شرکت همه توان خود را در اتخاذ تصمیات مناسب در جهت صرفه جویی های حداکثری بکار خواهد گرفت و در صورت بارندگیهای مناسب طی ماههای پیش رو عملیات رهاسازی نیز انجام خواهد پذیرفت.

در ادامه نشست، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 6 محدوده آزاد و 17 محدوده ممنوع مطالعاتی در بخش آب در استان وجود دارد، گفت: در ارس با 14.8 درصد، در دریاچه ارومیه با 13.4 درصد و در بخش زاب با 30 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.

آیدین رحمانی رضائیه همچنین اظهار داشت: آب یکی از مهم‌ترین دلایل برای توسعه و ثبات این مهم است به‌طوری‌که نبود آب به نوبه خود دلیلی بر محدودیت توسعه به شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، ابراز داشت: تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 50 سانتی‌متر کاهش یافته که در مقایسه با دراز مدت 3.44 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رحمانی با اشاره به اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه بایستی اقدامات خود را سرعت بخشیده تا بحث پروژه‌های احیاء هر چه سریع‌تر خاتمه یابد.

 

معاون استاندار آذربایجان‌غربی انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای احیای دریاچه دانست و اظهار کرد: ستاد احیاء بایستی در بخشی اقدامات خود بازنگری کند تا کم‌آبی دریاچه برطرف شود.

رحمانی با بیان این‌که مشکلات تأمین آب در اکثر نقاط کشورمان وجود دارد، عنوان کرد: مطالبه کشاورزان در ارتباط با موضوع حق‌آبه قابل احترام است به‌طوری‌که نیازمند توجه بیش‌ازپیش دستگاه‌ها به این مهم است.

همچنین در این جلسه در ارتباط با کشت و ممنوعیت کشت برخی از محصولات کشاورزی، حق‌آبه بخش‌های مختلف و اقدامات دستگاه‌های مختلف در ارتباط با آب بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

کد خبر: 1257
  تاریخ خبر : 1400/02/22
 دبیر خبر
 1179
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 1,915
  • بازدید دیروز : 4,813
  • کل بازدید : 6,926,402
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/07 13:37:27
  • شناسه IP شما : 54.234.6.167

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044