|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پانزدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان غربی برگزار شد

پانزدهمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان غربی با حضور استاندار جدید آذربایجان غربی، معاونین استاندار و کلیه فرمانداران شهرستان ها، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی؛ در ابتدای این جلسه محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، موضوع آب را یکی از موضوعات استراتژیک نام برد و گفت : امروزه یکی از نگرانی های اصلی کل مردم دنیا مسئله آب و کمبود آن است و این امر در کشور ما بحرانی تر است.

 شهریاری افزود: اگر برای مدیریت آب فکر و تدبیری نشود در آینده هم خود و هم نسل آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد و تمامیت ارضی به خطر می افتد لذا بحث مدیریت آب بحثی بسیار امنیتی به شمار می  رود.

 مقام عالی استان با تاکید بر اینکه شورای حفاظت از منابع آب باید در مرحله اول مردم را با کمبود آب و خطرات ناشی از آن آگاه نماید ، افزود: فرهنگ استفاده درست از منابع آب و خطرات آن باید در مدارس و نهادهای فرهنگی به اطلاع عموم مردم خصوصا کشاورزان برسد و این باید یکی از اصلی ترین وظایف باشد .

 استاندار آذربایجان غربی در ادامه یکی از فوری ترین وظایف این شورا را جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز عنوان نمود و اظهار داشت: در این خصوص نیروهای انتظامی و دادگستری همکاری نموده و از حفر چاههای جدید بصورت جدی جلوگیری نمایند.

 استاندار آذربایجان غربی افزود : باید مدیریت شود تا با کمترین هزینه ، منابع آب به خوبی مدیریت شود تا کمتر از این موضوع متحمل مشکلات شویم و با مهاجرت ، بیکاری ، بحران های اجتماعی و مشکلات اقتصادی کمتری مواجه شویم .

 مقام عالی استان در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره نمود و گفت: اگر در خصوص دریاچه ارومیه فکر اساسی نشود در سالهای نچندان دور قطعا با جابجایی جمعیت و مسائل و مشکلات مربوط به آن روبرو خواهیم شد.

شهریاری گفت : در خصوص مدیریت منابع آب ، بخش کشاورزی وظیفه سنگین تری را بر عهده دارد که با استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای در برخی موارد با زهکشی و کانال کشی ، استفاده از نیروهای دانشگاهی و تحصیل کرده و علم روز می توان صرفه جویی های لازم را انجام داد ، زمین های بیشتری را زیر کشت برد و یا راندمان برداشت را افزایش برد.

در ادامه مهندس کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارش جامع از سیمای آب استان برنامه ها و اقدامات اجرایی این شرکت در راستای حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی و احیاء و تعادل بخشی را تشریح واهم موضوعات مطرح شده در جلسات قبلی شورای حفاظت از منابع آب استان و برخی از مصوبات آن را مورد بررسی قرار داد.

 ایشان در بخشی دیگری از گزارش خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی عنوان داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 1104 حلقه چاه غیر مجاز پلمپ و مسلوب المنفعه شده و هدف نهایی در پایان سال 1500حلقه چاه بوده که با انجام این اقدامات حدود 27 میلیون متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی حفظ شده و موجب کاهش افت آبهای زیر زمینی در این استان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به بخشی از اقدامات شرکت آب منطقه ای در راستای مدیریت و حفاظت از منابع آب؛ صدور پروانه بهینه مصرف کشاورزی برای تعداد 15138 حلقه از چاه‏های کشاورزی مجاز استان (معادل 45% پروانه های استان)، نصب 5720 دستگاه کنتور بر روی چاه های کشاورزی، اجرای پروژه علاج‏بخشی طرح تغذیه مصنوعی دشت خوی، اجرای برنامه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شامل: نشست با بهره برداران، قضات، روحانیون و مقامات اجرایی استان، برنامه های رادیویی و تلویریونی و همچنین طرح دانش آموزی دانآب استقرار سامانه پایش و بانک اطلاعاتی (سامآب)، ساماندهی شرکت‌های حفاری و نصب  دستگاه های GPS  بر روی دستگاه‌های حفاری و نیزاستقرار مدیریت مشارکتی و تشکل های آببران را بخش مهمی از از این اقدامات دانست و از فرمانداران شهرستانها و ارگانهای مرتبط که  در این خصوص همکاری های خوبی داشتند تقدیر نمود.

مهندس دانشجو در پایان با تشریح برخی از چالش های فرا روی بخش آب استان عمده این مشکلات را تعدد و پراکندگی چاه های غیرمجاز در سطح استان و لزوم تامین امکانات لازم جهت کنترل و برخورد با تخلفات، کمبود اعتبارات و عدم تخصیص به موقع و کامل اعتبارات مصوب سالانه عنوان نمود و خواستار تقویت جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستان ها و کارگروه کارشناسی انسداد چاه های غیرمجاز، تشدید جرائم و برخورد قاطع با متخلفین در حوزه قضائی و نیز لزوم همکاری مسئولین شهرستانها، خصوصاً دهیاران در ارائه گزارش تخلفات و تدقیق آمار و اطلاعات منابع آب با شرکت آب منطقه ای شد.

در ادامه این نشست فرمانداران شهرستانها به بیان چالشهای آبی منطقه خود پرداخته و با توضیحاتی که از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در این خصوص ارائه شد مقام عالی استان نسبت به رسیدگی و رفع این چالشها قول مساعد داد.

 

 

کد خبر: 937
  تاریخ خبر : 1396/09/12
 دبیر خبر
 1636
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 2,021
  • بازدید دیروز : 4,813
  • کل بازدید : 6,926,508
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/07 13:37:27
  • شناسه IP شما : 44.198.162.35

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044