|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری بیست و هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان غربی

بیست و هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان غربی با حضور معاون امور عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، فرمانداران، و مدیران دستگاههای اجرایی عضو شورا در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی مهندس رحمانی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه به اقدامات جهادگونه در خصوص لایروبی رودخانه ها در ابتدای سال اشاره  کرد و اظهار داشت: مدیریت و برنامه ریزی خوب ابتدای سال در خصوص مواجهه با سیلابها باعث شد با وجود خسارتهایی که در تعدادی از استانهای کشور به وقوع پیوست، خوشبختانه بخاطر کار و مدیریت جهادی در آذربایجان غربی، مشکل چندانی بوجود نیامد .

وی یکی ازعلت های مهم و اصلی در جلوگیری از سیلابهای احتمالی را لایروبی حریم و بستر رودخانه ها عنوان کرد و افزود: لایروبی رودخانه ها از موضوعات مرتبط با مدیریت بحران استان است و ضرورت دارد تمامی دستگاه های عضو شورای مدیرت بحران استان نسبت به این موضوع حساس باشند و تمامی امکانات لازم را برای ادامه لایروبی بستر رودخانه ها بکار ببندند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حدود  2 هزار روستا در استان در حاشیه رودخانه ها ایجاد شده اند گفت: این امر خود مستلزم شناسایی مناطق سیل خیز، برنامه ریزی و مدیریت و مهندسی و لایروبی به موقع رودخانه ها است تا در فصل بارندگی ها از خطرات احتمالی سیلاب در این مناطق جلوگیری شود.

رحمانی خطاب به فرمانداران و مدیران بخش آب شهرستانها نیز گفت: با تشکیل شورای آب در شهرستانها، انجام مطالعات لازم و اولویت بندی پروژه های مربوط به بخش آب، اقدامات و برنامه ریزی های لازم را در شهرستانها در خصوص پیشگیری از سیلاب انجام دهند.

وی تجاوز به حریم رودخانه ها در بروز سیلاب را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها موضوعی است که باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و با متجاوزان به حریم رودخانه ها و برهم زننده اکوسیستم، برخورد قانونی صورت گیرد.

                                                                                                                                 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت آذربایجان غربی از استان های موفق در لایروبی رودخانه ها طی سال جاری بوده و با اهتمام ویژه مدیریت ارشد استان و همراهی نهادهای مختلف لایروبی رودخانه ها موجب شد تا از بروز سیل و خسارت های میلیاردی در آذربایجان غربی کاسته شود.

دانشجو در ادامه ضمن مهم برشمردن مباحث لایروبی رودخانه ها در پیشگیری از وقوع سیلاب های مخرب گفت: مجموع طول بازه های بحرانی نیازمند لایروبی رودخانه های استان 324 کیلومتر است که با اعتبار در نظر گرفته شده می توان حدود ۷۱ کیلومتر از آن را لایروبی کرد

کیومرث دانشجو افزود: اعتباری که برای لایروبی بیش از ۳۲4 کیلومتر از بازه های بحرانی رودخانه های استان مورد نیاز است، ۸۲۱ میلیارد ریال برآورد شده و از این میزان تنها ۶۰ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال اختصاص یافته است

وی اضافه کرد: ۲۰۲ بازه بحرانی رودخانه ای در استان وجود دارد که باید این بازه ها هرچه زودتر لایروبی شود

وی ادامه داد: ۷۸۷ کیلومتر رودخانه و نهر از محل اعتبارات ستاد احیا و این شرکت طی پنج سال گذشته در این استان لایروبی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: از این میزان ۴۰۷ کیلومتر رودخانه و نهر با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه ارومیه و ۳۷۹ کیلومتر نیز با استفاده از اعتبار داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی لایروبی شده است ا

وی اضافه کرد: از کل لایروبی صورت گرفته در آذربایجان غربی ۲۴۲ کیلومتر رودخانه و ۵۴۴ کیلومتر نهر منتهی به رودخانه های استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ کیلومتر رودخانه نیز در دست اجرا برای لایروبی در آذربایجان غربی قرار دارد، بیان کرد: ابتدای امسال در کمتر از ۲۰ روز 70 کیلومتر رودخانه در استان لایروبی شد که این رقم در حال حاضر به ۱۰۲ کیلومتر رسیده است .

دانشجو اظهار داشت: با این میزان لایروبی انقلابی در لایروبی رودخانه ها و انهار استان انجام گرفته که بی نظیر است

وی با انتقاد از اعتبارات این شرکت در سال ۱۳۹۹ گفت: با این اعتبار در نظرگرفته شده نمی توان کاری از پیش برد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: اعتبارات این شرکت در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۲۰ میلیارد ریال بود که این اعتبار در سال آینده به ۲۱۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده و از این اعتبار نیز تنها ۱۴۰ میلیارد ریال عاید این شرکت می شود که با این اعتبار امکان مقابله با سیل وجود ندارد

وی ادامه داد: لایروبی ها برای افزایش ظرفیت آب گذری رودخانه ها انجام می شود و رسوب گذاری بستر رودخانه ها را از بین برده و مانع وقوع سیلاب می شود.

وی اضافه کرد: انباشت رسوبات بستر رودخانه ها در دیواره رودخانه ها ایمنی در برابر سیل را افزایش می دهد و برداشت بی رویه از بستر رودخانه نیز به صلاح نیست. 

کد خبر: 1169
  تاریخ خبر : 1398/09/04
 دبیر خبر
 1212
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 2,913
  • بازدید دیروز : 4,965
  • کل بازدید : 7,009,705
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 12:27:35
  • شناسه IP شما : 3.17.150.163

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044